Firma w praktyce

www.praktyka.net

Wpisy

  • czwartek, 23 czerwca 2016
  • wtorek, 31 maja 2016
  • czwartek, 24 marca 2016
  • poniedziałek, 21 marca 2016
    • 4 x P, czyli określ na czym polega twoja przewaga nad konkurencją

      Biznes w Polsce wkroczył w nową fazę. To już nie są lata 90, kiedy sprzedawało się wszystko i w każdej ilości. Obecnie rynek jest dojrzalszy i trudniejszy. Coraz większa liczba przedsiębiorców oraz przedstawicieli handlowych rozkłada bezradnie ręce: robimy wszystko jak trzeba, lecz nasycenie rynku sprawia, że nie wytrzymujemy konkurencji. No bo jak długo można obniżać ceny? To z pewnością droga donikąd.

      W chwili obecnej każda firma, nawet ta najmniejsza, jeśli chce wejść na rynek lub się na nim utrzymać, musi odpowiedzieć na proste pytanie: na czym polega moja przewaga konkurencyjna. Innymi słowy, dlaczego ludzie mają kupować u mnie, a nie u konkurencji.

      Philip Kotler w swoim już kultowym podręczniku do marketingu, twierdzi, że przewagę konkurencyjną można budować wokół czterech "P": product, place, price, promotion.

      Product, czyli produkt, to jego jakość, opakowanie, trwałość, funkcjonalność, wzornictwo. W przypadku gdy produktem jest samochód, pole do popisu jest duże. Można stworzy samochód wygodniejszy, bezpieczniejszy, ładniejszy, mniej awaryjny. Ale co może zrobić sprzedawca gumiaków roboczych, jeśli podobne produkty są oferowane przez większość hurtowni z odzieżą BHP?

      Place, czyli miejsce, czyli kanały dystrybucji. Klient czasami kupi gorszy produkt, droższy i zgodzi się na gorszą obsługę, bo ma po prostu bliżej, lub po drodze. Łatwo dostępny sklep internetowy, sklep przy głównym trakcie pieszym w mieście, market z bardzo wygodnym parkingiem, na którym zawsze są wolne miejsca.

      Price, czyli niższa cena. Uwaga: jeśli jesteś małym przedsiębiorcą i nie jesteś w stanie skorzystać z tzw. efektu skali, wówczas wybór tej strategii to brnięcie w ślepą uliczkę. W istocie ceną mogą konkurować tylko duże podmioty, które mniejszą cenę jednostkową mogą zrekompensować sobie większą liczbą sprzedanych sztuk.

      Promotion, czyli promocja, marketing, reklama. Pytanie tylko, czy masz budżet dostatecznie duży, aby stworzyć kampanię marketingową lepszą niż twoi konkurencji.

      A zatem, zanim rozpoczniesz lub rozszerzysz swój biznes, odpowiedz na pytanie, którą strategię wybierzesz, aby pokonać swoich konkurentów. Nie zaczynaj, dopóki nie będziesz miał jasnej i precyzyjnej odpowiedzi, na miarę rynku, na którym działasz i na miarę swoich możliwości.

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, został miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 21 marca 2016 14:56
  • czwartek, 17 marca 2016
    • Premia kwartalna a wynagrodzenie za urlop

      Otrzymaliśmy pytanie: "W mojej jednostce jest kwartalna premia uznaniowa, która jak rozumiem nie jest zmiennym składnikiem wynagrodzenia.
      Czy to oznacza, ze w wynagrodzenie za urlop bedzie równe wynagrodzeniu za dzien normalnie przepracowany?"

      Premia kwartalna jest składnikiem zmiennym, jednakże rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8.01.1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, wprowadza rozróżnienie na składniki zmienne za okresy nie dłuższe niż jeden miesiąc oraz za okresy dłuższe niż jeden miesiąc.

      W omawianym przez nas przypadku premia kwartalna, o ile nie jest nagrodą zakładowego funduszu nagród lub udziałem w zysku, będzie traktowana jako składnik zmienny za okresy dłuższe niż jeden miesiąc. W związku z tym zastosowanie będzie miał § 12. 1. w/w rozporządzenia: Składniki wynagrodzenia wypłacane za okresy dłuższe niż jeden miesiąc wypłaca się w przyjętych terminach wypłaty tych składników, przy czym okres urlopu jest traktowany na równi z okresem wykonywania pracy.

      WNIOSEK: Innymi słowy wynagrodzenie z tytułu premii kwartalnej nie stanowi podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego, o którym mowa w § 8. 1 rozporządzenia i wypłaca się je normalnie w przyjętym terminie wypłaty, nie zawyżając ani nie pomniejszając wyliczonego wynagrodzenia za urlop.

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 marca 2016 00:02
  • poniedziałek, 07 marca 2016
    • Pomysł na własny biznes

      Nie istnieje jeden, uniwersalny pomysł na udany biznes. Gdyby tak było, każdy, kto tylko zapragnie, mógłby założyć własną firmę bez ryzyka bankructwa. Niestety tak nie jest. Jednak istnieje kilka porad, które pomagają wykrystalizować się pomysłowi na biznes i mogą zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Oto one:

      Porada 1: Zastanów się, co umiesz.

      Warto rozpocząć własny biznes w branży, która jest nam bliska, którą znamy i w której jesteśmy specjalistami.

      Jeśli jesteś mechanikiem samochodowym i pracujesz w autoryzowanym warsztacie od pięciu lat, wówczas najbardziej naturalnym wyborem dla Ciebie będzie uruchomienie własnego warsztatu naprawczego lub sklepu z częściami samochodowymi.

      Jeśli jesteś pielęgniarką, warto założyć firmę świadczącą usługi medyczne w domu pacjenta lub np. żłobek dla dzieci.

      Jeśli kończysz właśnie studia informatyczne, być może uruchomienie własnej firmy informatycznej, będzie dla Ciebie najwłaściwszym wyborem.

      Porada 2: Ustal, czym dysponujesz.

      Kolejnym pytaniem, jakie powinieneś sobie zadać jest to, czym już dysponujesz.

      Jeśli masz mały lokal w centrum miasta, warto pomyśleć jak go zagospodarować pod działalność handlową lub usługową.

      Jeśli posiadasz dużą działkę na obrzeżach, pomyśl, czy w Twoim mieście nie brakuje szkółki krzewów ozdobnych.

      Porada 3: Policz, ile jesteś w stanie zainwestować.

      To, ile masz pieniędzy na założenie i utrzymanie biznesu w pierwszym okresie, determinuje poniekąd, w jakiej branży powinieneś wystartować.

      Jeśli nie masz pieniędzy w ogóle lub masz ich bardzo mało - zdecyduj się na usługi.

      Jeśli masz sporą kwotę - postaw na handel lub produkcję.

      Porada 4: Sprawdź, jakie masz doświadczenie w biznesie.

      Prowadzenie własnej firmy to ciężki kawałek chleba. Z pewnością, choć własna firma może być źródłem ogromnej satysfakcji, nie jest ona dla każdego. Dlatego zanim zaczniesz własną firmę, pomyśl, jakie masz doświadczenie w biznesie.

      Jeśli nie masz doświadczenie w ogóle, może najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie będzie świadczenie drobnych usług po pracy, aby uzyskać dodatkowy dochód. Możesz na przykład wykonywać drobne remonty lub świadczyć usługi hydrauliczne a uzyskany zarobek odkładać na rozwój firmy: zakup samochodu, narzędzi, zatrudnienie pracownika itp.

      Jeśli masz duże doświadczenie lub wywodzisz się z rodziny przedsiębiorców, możesz rozwinąć skrzydła już na samym początku.

      Porada 5: Usługi są łatwiejsze niż handel i produkcja.

      Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z biznesem i nie masz na tym gruncie zbyt dużego doświadczenia, pamiętaj, że co do zasady firma usługowa ma w chwili obecnej nieco większe szanse na utrzymanie się na rynku niż firma handlowa czy produkcyjna. Prawdopodobnie zarobisz więcej otwierając zakład krawiecki szyjący garnitury na miarę niż sklep z odzieżą, chyba że masz kapitał pozwalający na wejście do centrów handlowych.

      Porada 6: Podpatrz, jak o robią inni.

      Warto, abyś przyjrzał się już istniejącym firmom. Jeśli w sąsiedniej miejscowości istnieje od lat firma pielęgnująca ogrody, natomiast w Twojej okolicy takiej firmy nie ma, zastanów się, czy nie warto by było skopiować pomysłu. Przypatrz się zatem, w jaki sposób owa firma reklamuje się w mieście, jaki jest jej zakres usług, jakie ceny oferuje, jakie akcje promocyjne przeprowadza.

      Porada 7: Zapytaj o radę.

      Nie wahaj się zapytać o radę kogoś, kto ma już doświadczenie w biznesie, nawet jeśli człowiek ten okazał się bankrutem. Zachęcam Cię do zadania pytanie również w komentarzu do niniejszego artykułu.

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 07 marca 2016 02:05
  • wtorek, 01 marca 2016
    • Jak wyliczyć umowę o dzieło?

      Umowa o dzieło to jedna z najpopularniejszych form zatrudnienia we współczesnej gospodarce. Jej naliczenie nie sprawia kłopotu doświadczonemu specjaliście. Niniejszy artykuł ma na celu pomoc osobom początkującym  czy małym przedsiębiorcom.

      Załóżmy, że umówiłeś się z wykonawcą dzieła na kwotę brutto 2000 złotych. Oto podstawowy sposób wyliczenia kwoty netto z takiej umowy:

      1. Od umów o dzieło nie nalicza się składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

      2. Do umowy o dzieło mogą być zastosowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% lub 50%, w zależności od tego czy wykonana praca ma charakter odtwórczy czy twórczy.

      Kwotę kosztów uzyskania przychodu naliczamy mnożąc kwotę brutto razy stawkę procentową:

      2000 * 20% = 400 złotych.

      3. Podstawę opodatkowania wyliczamy odejmując od kwoty brutto kwotę kosztów uzyskania przychodu:

      2000 - 400 = 1600 złotych.

      4. Zaliczkę na podatek naliczamy mnożąc podstawę opodatkowania razy stawkę procentową podatku, która w chwili obecnej wynosi 18%:

      1600 * 18% = 288 złotych.

      5. Kwotę do wypłaty ustalamy odejmując od kwoty brutto kwotę zaliczki na podatek:

      2000 - 288 złotych = 1712 złotych.

       

      Do umowy o dzieło należy sporządzić rachunek, który oprócz danych zlecającego dzieło i wykonawcy, przedmiotu umowy i dodatkowych warunków będzie zawierał następujące wyliczenie:

      Kwota brutto: 2000 zł

      Koszty uzyskania - stawka: 20%

      Koszty uzyskania - kwota: 400 zł

      Zaliczka na podatek dochodowy: 288 zł

      Kwota do wypłaty: 1712 zł.

       

      Uwaga: Umowy, których kwota brutto nie przekracza 200 złotych są naliczane bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów. Wówczas należy pobrać zryczałtowany podatek. Przykład naliczenia umowy cywilno-prawnej ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostanie zaprezentowany w jednym z kolejnych wpisów.

      -------------------------

      Jeśli powyższy artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (1) Pokaż komentarze do wpisu „Jak wyliczyć umowę o dzieło? ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      wtorek, 01 marca 2016 08:56
  • sobota, 27 lutego 2016
    • Slogan firmy jako element biznesplanu

      Jakiś czas radziliśmy wam, jak dobrać właściwą nazwę dla swojej firmy:

      http://firmawpraktyce.blox.pl/2016/02/Jaka-nazwe-dla-firmy-wybrac.html

      Dzisiaj powiemy nieco o sloganie reklamowym. Slogan to kilkuwyrazowy zwrot, którego celem jest wywołanie u potencjalnych klientów pozytywnych skojarzeń z reklamowanym produktem, a przez to nakłonienie ich do zakupu.

      Przykładami sloganów, które przeszły do historii polskich reklam, są: "Mariola okocim spojrzeniu", "Ojciec prać?", "No to Frugo".

      Przedsiębiorca dąży do rozpropagowania nie tylko nazwy swojej firmy, ale również sloganu. Slogan powinien być powtarzany często: w reklamach radiowych, telewizyjnych, umieszczany na bilbordach, na materiałach reklamowych, wizytówkach. Sloganami często oklejane są samochody. Chodzi o to, aby treść sloganu wpoić klientowi, by myśl o nim go "prześladowała", chodziła za nim.

      Dzisiaj chciałbym, abyśmy spojrzeli na slogan nie tylko jako na element strategii marketingowej, ale jako na element całego biznesplanu firmy. Biznes plan jest dość obszernym dokumentem, który winien zawierać opis modelu biznesowego firmy, szczegółowe wyliczenia, kalkulacje, analizę konkurencji na rynku itd. Jednak często się zdarza, że rozwlekłe biznesplany, choć często bardzo dobrze przygotowane od strony merytorycznej, to są pozbawione myśli przewodniej - swego rodzaju błysku geniuszu jego twórcy, a w przyszłości właściciela firmy. Mianowicie wśród wielkiej ilości liczb i wyliczeń, czasem nie pada odpowiedź na pytanie podstawowe: o co tak naprawdę chodzi w tym biznesie?

      Powyższe pytanie można uzupełnić o kolejne: Dlaczego ludzie mają u mnie kupować? Jak wyobrażam sobie moją firmę za 20 lat? Czym odróżniam się od mojej konkurencji? Na czym polega moja przewaga nad innymi firmami?

      Moim zdaniem odpowiedź na powyższe pytania powinna zawierać się w sloganie. Slogan zatem w tym przypadku staje się zwięzłym opisem modelu biznesowego firmy, a co za tym idzie wstępem do całego biznesplanu i jednocześnie jego najważniejszym elementem.

      Przykładem takiego sloganu jest: "Biedronka - zawsze niskie ceny".

      Ktoś kiedyś powiedział, że jeśli nie zdołasz zapisać całego swojego pomysłu na biznes na papierku po cukierku, to z pewnością biznes nie wypali. Sukces opiera się na prostocie koncepcji, klarowności celu. Sieć dyskontów "Biedronka" z pewnością przygotowała wielostronicowy biznesplan, które większość osób, które nie opanowały gruntownie ekonomii i statystyki, by nie zrozumiała. Jednak slogan firmy jest tak prosty i tak zrozumiały, że jest on klarowny nawet dla babci spod Mławy.

      Ten jeden krótki slogan opisuje, na czym polega biznes sieci "Biedronka", dlaczego ludzie mają zostać klientami tej sieci, co stanowi przewagę konkurencyjną, co odróżnia "Biedronkę" od innych firm, co jest wartością i filozofią działania firmy.

      Zastanów się teraz, na czym polega twój biznes, a następnie wyraź to jednym zdaniem. Zdanie to uczyń podporą wizji swojego rozwoju. Powtarzaj je wszędzie. Nie powiedzie cię ono do zwycięstwa ;)

      A oto kilka przykładów sloganów, które ułożyłem, aby zilustrować powyższą teorię:

      "Zakład pogrzebowy Kowalskich. Załatwimy wszystko za Ciebie."

      "Obiady domowe - Maria Antczak. Czysto i smacznie."

      "Autonaprawa Jarosław Nowak. Fachowiec godny polecenia."

      "Klinika NeoDent. Zero bólu."

      "Bezstresowa szkoła jazdy eLka"

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      sobota, 27 lutego 2016 01:03
  • środa, 24 lutego 2016
    • Obniżenie składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek

      Nawet początkującemu specjaliście do spraw kadr i płac nie sprawia trudności naliczenie "zwykłego" wynagrodzenia za pracę. Często jednak zdarzają się błędy w naliczeniach wynagrodzeń o niskiej kwocie, np. z powodu, iż pracownik zatrudniony jest na część etatu. Należy bowiem pamiętać, że istnieje obowiązek obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek.

      1. [podstawa prawna] O wspomnianym wyżej obowiązku mówi art. 83 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

      W przypadku gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne obliczona przez płatnika, o którym mowa w art. 85 ust. 1–13, zgodnie z przepisami art. 79 i 81 jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczonej przez tego płatnika zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.31)), składkę obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości tej zaliczki.

      Źródło: http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=6E9E3B016D4B206CE57B5CEB80CFAF43?id=WDU20042102135&type=3

      2. [przykład] Załóżmy więc, że mamy pracownika, którego wynagrodzenie za pracę wynosi 476,19 brutto. Poniżej przedstawiamy sposób naliczenia kwoty netto, z uwzględnieniem obowiązku obniżenia kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek dochodowy.

      Oto kalkulacja:

      Kwota brutto:    476,19
      Podstawa wymiaru (ub. społeczne):   476,19
      Składka na ub. emerytalne: 9,76% 46,48
      Składka na ub. rentowe: 1,50% 7,14
      Składka na ub. chorobowe: 2,45% 11,67
      Suma składek na ub. społeczne:   65,29
           
      Koszty uzyskania przychodu:    111,25
      Podstawa opodatkowania:   299,65
      Podstawa opodatkowania po zaokr.:   300,00
      Stawka   podatku dochodowego: 18,00%  
      Podstawa *  stawka podatku:   54,00
      Kwota  pomniejszająca zaliczkę:   46,33
      Zaliczka na   podatek bez zdr. 7,75%:   (54-46,33) 7,67
           
      Podstawa wymiaru na ub. zdrowotne:   410,90
      Składka zdrowotna: 9,00% 36,98
      Składka   zdrowotna odliczona: 7,75% 31,85
      Składka   zdrowotna po obniżeniu   7,67
           
      Zaliczka na   podatek po odliczeniu zdr. (7,67-31,85) 0,00
           
      Do wypłaty:   (476,19-65,29-7,76)   403,23

      Widzimy zatem, że w powyższym obliczeniu:

      1. Najpierw wyliczono kwotę zaliczki na podatek dochodowy przed obniżeniem tej zaliczki o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia (7,75%), czyli:

      brutto - koszty uzyskania przychodu - suma składek na ub. społeczne = podstawa opodatkowania po zaokrągleniu

      podstawa opodatkowania po zaokrągleniu * 18% - 46,33

      2. Następnie wyliczono wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne (9%):

      podstawa wymiaru składki na ub. zdrowotne * 9%

      3. Po stwierdzeniu, że kwota zaliczki obliczonej w punkcie 1 jest niższa od składki na ub. zdrowotne z punktu 2, obniżono kwotę składki na ub. zdrowotne do wysokości zaliczki z punktu 1.

      4. Dokończono obliczanie kwoty netto z zachowaniem "zwyczajnych" reguł, to znaczy:

      kwota brutto - suma składek na ub. społeczne - składka na ub. zdrowotne - zaliczka na podatek

      Gdzie:

      - składkę na ub. zdrowotne uwzględniono w kwocie po obniżeniu do wysokości zaliczki przed potrąceniem składki zdrowotnej do odliczenia (7,75).

      - zaliczka na podatek wyniosła ostatecznie 0 złotych, ponieważ

      podstawa opodatkowania po zaokrągleniu * 18% - 46,33 - składka na ub. zdrowotne do odliczenia (7,75) = 0 (lub kwota ujemna, którą traktujemy jak 0)

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      środa, 24 lutego 2016 22:54
  • wtorek, 23 lutego 2016
    • Wzór rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem

      Zatrudniając pracownika mamy na uwadze zwykle długofalową współpracę. Czasami jednak konieczne jest rozwiązanie umowy o pracę, czy to z powodu nieefektywności pracownika, czy to np. z powodu słabej koniunktury na rynku. Poniżej zamieszczam wzór rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem, które zostało dokonane przez pracodawcę:

      --------------------------------------

      Firma Solidna Sp. z o.o.                                               Warszawa, dnia 01 lutego 2016

      Ulica Jasna 1

      00-001 Warszawa

                                                      Pan Jan Kowalski

      W dniu 1 lutego 2016 r. wypowiadam Panu umowę o pracę zawartą w dniu 1 grudnia 2003 r. z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upływa z dniem 30 maja 2016 r.

      Przyczyną rozwiązania umowy za wypowiedzeniem jest likwidacja Pańskiego stanowiska pracy z powodu restrukturyzacji zakładu pracy.

      Jednocześnie informuję Pana, że przysługuje Panu prawo do złożenia odwołania do Sądu Pracy w Piasecznie w terminie do 7 dni licząc od daty doręczenia niniejszego pisma.

       

                                                                                         Adam Nowak

                                                                                         Prezes zarządu spółki

      --------------------------------------

      A teraz punkt po punkcie omówmy sobie treść powyższego pisma.

      1. Sposoby rozwiązania umowy o pracę.
      Zgodnie z Art. 30 KP umowa o pracę może być rozwiązana:
      -  na mocy porozumienia stron,
      - przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenie, czyli tzw. rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem,
      - przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia, czyli tzw. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia,
      - z upływem czasu, na który była zawarta,
      - z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.

      W niniejszym artykule omawiamy przypadek, w którym umowa o pracę zostaje rozwiązana przez oświadczenie jednej ze stron, w tym przypadku przez pracodawcę.

      2. Okres wypowiedzenia umowy o pracę może obejmować tydzień, miesiąc albo ich wielokrotność i kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca. Oznacza to, że jeśli pracownikowi przysługuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia, a umowę wypowiemy 1 stycznia, to ponieważ okres wypowiedzenia będzie się kończył w ostatnim dniu miesiąca, pierwszym miesiącem liczonym do okresu wypowiedzenia będzie luty, następnie marzec i kwiecień. Aby okres wypowiedzenia obejmował również styczeń, należałoby umowę o pracę wypowiedzieć najpóźniej 31 grudnia poprzedniego roku.

      3. Umowa zawarta na okres próbny rozwiązuje się co do zasady z upływem okresu, na który została zawarta, jednakże może być ona wypowiedziana również za wypowiedzeniem.

      4. Wypowiedzenie umowy o pracę musi mieć zawsze formę pisemną. Wręczając pracownikowi wypowiedzenie powinniśmy zażądać złożenia podpisu na kopii tegoż wypowiedzenie, który to podpis będzie stanowił dowód doręczenia wypowiedzenia.
      Jeśli pracownik odmawia podpisu wypowiedzenia umowy lub w ogóle przyjęcie dokumentu wypowiedzenia, należy podjąć próbę wręczenia mu wypowiedzenia w obecności innych pracowników firmy. Ich zeznania mogą potem stanowić dowód w sprawie toczonej przed sądem pracy.

      5. Długość okresów wypowiedzenia należy sprawdzić w kodeksie pracy. Różnią się one w zależności od formy umowy oraz długości jej trwania.

      Uwaga: Jeśli umowę o pracę wypowiada pracodawca, a umowa została zawarta na czas nie określony, pracodawca ma obowiązek w tekście wypowiedzenia wskazać jego przyczynę, co też zostało zrobione w przygotowanym przeze mnie wzorcu wypowiedzenia powyżej.

      6. Jeśli umowę o pracę wypowiada pracodawca, w oświadczeniu o wypowiedzeniu powinna znaleźć się informacja o przysługującym pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy. Choć żaden przepis tego nie reguluje, to inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy zwracają czasem uwagę, że pouczenie to powinno zawierać informację o lokalizacji sądu pracy, do którego pracownik ma prawo się odwołać i terminie, w jakim powinien to uczynić.

      Terminy odwołania się do sądu pracy reguluje art. 264 KP. Oto pełna jego treść:
      "Art. 264.
      § 1. Odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę wnosi się do sądu pracy w ciągu
      7 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę o pracę.
      § 2. Żądanie przywrócenia do pracy lub odszkodowania wnosi się do sądu pracy w ciągu 14
      dni od dnia doręczenia zawiadomienia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia lub od
      dnia wygaśnięcia umowy o pracę.
      § 3. Żądanie nawiązania umowy o pracę wnosi się do sądu pracy w ciągu 14 dni od dnia
      doręczenia zawiadomienia o odmowie przyjęcia do pracy."

      Widzimy zatem, że w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę termin odwołania się do sądu pracy wynosi 7 dni od dnia doręczenia niniejszego pisma.

      7. Oświadczenie o wypowiedzenie winno być podpisane.

      -------------------------

      Jeśli artykuł był pomocny, zostaw miły komentarz.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      sunrise2000
      Czas publikacji:
      wtorek, 23 lutego 2016 01:52